مشخصات پژوهش

صفحه نخست /تهیه و مشخصه یابی ...
عنوان تهیه و مشخصه یابی فوتوکاتالیست های حاوی اکسیدهای فلزی مختلط روی، کروم و سریم مشتق شده از هیدروکسیدهای دوتایی لایه ای و کاربرد آنها در تخریب فوتوکاتالیستی آلاینده های آلی
نوع پژوهش پایان نامه
کلیدواژه‌ها هیدروکسیدهای دوتایی لایه ای، اکسیدهای فلزی مختلط، واکنش کاتالیستی و تجزیه نوری
چکیده آلودگی آب های زیرزمینی با آلاینده های آلی به دلیل سمیت بالای آن ها یک نگرانی جدی در میان بسیاری از مسائلی است که محیط زیست ما را به چالش می کشد. این آلاینده ها ممکن است باعث تحریک پوست، اختلالات خونی، آسیب کبد و کلیه و همچنین مسمومیت سیستم عصبی مرکزی در انسان و حیوانات شود. از این رو، جستجوی راه حل های آسان برای مقابله با این آلاینده ها و جلوگیری از تجمع آنها در محیط زیست، توجه پژوهشی بیشماری در زمینه های مختلف به خود جلب می کند. این آلاینده ها اغلب حاوی ساختارهای شیمیایی پیچیده و پایداری هستند که آنها را نسبت به روش های رایج تصفیه مانند جذب، استخراج و تجزیه زیستی مقاوم می کند. روش های مختلفی برای پاکسازی پساب، از جمله انعقاد، تصفیه بیولوژیکی، تبادل یونی، فیلتراسیون، جذب یا فوتوکاتالیز توسعه داده شده اند. در میان این روش ها، جذب سطحی و فوتوکاتالیز به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفته اند و قادر به حذف مواد آلاینده از فاضلاب هستند. فوتوکاتالیز مبتنی بر نیمه هادی به دلیل استفاده کامل از نور خورشیدی که می تواند سازگار با محیط زیست و صرفه جویی کننده در انرژی باشد، به امیدوارکننده ترین فناوری در تصفیه فاضلاب تبدیل شده است. در این زمینه، ذرات هیدروکسید دوتایی لایه ای عملکرد خوبی در حذف آلاینده ها مانند فوتوکاتالیز از خود نشان می دهند. وجود فلزات مختلف در ساختار LDHs می تواند خصوصیات نیمه هادی مرتبط با شکاف انرژی بین نوار ظرفیت و رسانایی را ایجاد کند. با این حال، مشکل جدی فوتوکاتالیست های مبتنی بر LDHs این است که گونه های فعال نوری به راحتی تجمع می یابند و در نتیجه فعالیت فوتوکاتالیستی پایینی ایجاد می شود. خوشبختانه، LDHs می توانند به اکسیدهای فلزی مختلط با همگنی خوب در دماهای متوسط تبدیل شوند. در مقایسه با LDHs ،MMOs دارای ویژگی های چند منظوره از جمله بلورینگی بالاتر، راندمان و انتقال بار بهتر و افزایش جذب نور مرئی و مساحت سطح ویژه بزرگتر هستند. بنابراین MMOs کاندیداهای بالقوه برای جایگزینی کاتالیست های همگن هستند.
پژوهشگران نسرین اقابیگی قراغیلی (دانشجو)، علیرضا امانی قدیم (استاد راهنما)، ذوالفقار رضوانی (استاد راهنما)، مؤید حسینی صدر (استاد مشاور)، کاملیا نجاتی (استاد مشاور دوم)