مشخصات پژوهش

صفحه نخست /اثر تنش شوری کلریدسدیم و ...
عنوان اثر تنش شوری کلریدسدیم و محلول پاشی با نانوذرات سریم اکسید، روی و نانوذره کربن فعال شده بر رشد و برخی صفات فیزیولوژیک شاهسپرم (Tanacetum balsamita L.)
نوع پژوهش پایان نامه
کلیدواژه‌ها شاهسپرم، اسانس، پرولین، مالون دی آلدئید
چکیده استفاده از گیاهان دارویی در درمان بیماری ها به دلیل اثرات مفید آن ها، ارزان بودن و اثرات سو جانبی کم روز به روز در حال افزایش می باشد. اسانس به دست آمده از گیاهان دارویی اهمیت بالایی در صنایع دارویی، آرایشی و بهداشتی دارد. باتوجه به اهمیت اقتصادی بالای این گیاهان در ایجاد درآمدهای ارزی و کاهش واردات مواد اولیه داروهای شیمیایی موجب شده تا روز به روز براهمیت این ترکیبات در صنایع دارویی افزوده شود. فراهم سازی فرصت های مناسب برای سرمایه گذاری در تولید گیاهان دارویی در بخش کشاورزی حائز اهمیت است. تنوع اقلیمی و ژنتیکی موجود در ایران سبب شده تا ایران به گنجینۀ ارزشمندی در رابطه با تولید گیاهان دارویی در دنیا تبدیل شود (Koocheki and Nadjafi 1998). پرورش گیاهان دارویی و تولید فرآورده های حاصل از آن در قالب برنامه های مشخص و برنامه ریزی شده سبب خودکفایی دارویی و ایجاد اشتغال در بخش کشاورزی خواهد شد. افزایش جمعیت و نیاز روزافزون به غذای بیشتر و محدودیت منابع آبی بشر را به سمت استفاده از آب های کم کیفیت و محدودیت آبیاری سوق داده است. در اغلب مناطق خشک و نیمه خشک جهان که درگیر مسئله شوری هستند مشکل کم آبی هم وجود دارد که موجب شده تا گیاهان به طور همزمان تحت تاثیر هر دو تنش شوری و کم آبی قرار گیرند (رنجبر و پیرسته انوشه 1394). در این میان آنچه اهمیت توجه به مسئله شوری را بیشتر می کند افزایش وسعت اراضی شور به دلیل اعمال مدیریت های نامناسب از نظر مصرف کودهای شیمیایی، کشت و آبیاری کنترل نشده با آب های کم کیفیت می باشد که موجب تشدید مشکل شده است. تنش شوری از طریق ایجاد اختلال در پتانسیل اسمزی، سمیت یونی و اختلال در جذب برخی عناصر موجب آسیب به گیاه می شود (Munns and Tester 2008). تجمع یون هایی مانند سولفات منیزیم، کلرید سدیم و کلسیم در ناحیه ریشه در اثر تنش شوری در گیاه مشاهده می شود (Li et al. 2014). تنش با ایجاد تغییرات مورفولوژیکی، فیزیولوژیکی و بیولوژیکی در گیاه موجب تاخیر در فرایند جوانه زنی بذر، استقرار گیاه، کاهش عملکرد، کاهش فتوسنتز، اختلال در جذب مواد غذایی از خاک می شود (Munns and Tester 2008). تولید رادیکال های آزاد اکسیژن در اثر تنش شوری در کلروپلاست و میتوکندری عامل اصلی آسیب به پروتئین ها، چربی ها و اختلال در متابولیسم طبیعی سلول می باشد (Munns and Tester 2008). افزایش ن
پژوهشگران مرتضی ظریفی (دانشجو)، رعنا ولی زاده کامران (استاد راهنما)، لمیا وجودی مهربانی (استاد راهنما)، لیلا خوشمرام (استاد مشاور)