مشخصات پژوهش

صفحه نخست /بررسی ارتباط چندشکلی های ...
عنوان بررسی ارتباط چندشکلی های ژنتیکی CYP2D6 (*2/*4/*9/*10/*41) با تنوع پاسخ بین فردی به برخی از داروهای بلوکر بتا یک در بیماران مبتلا به فشار خون بالا و مقایسه آن با افراد کنترل سالم در استان آذربایجان غربی (ایران)
نوع پژوهش پایان نامه
کلیدواژه‌ها آلل های CYP2D6، فشار خون بالا، داروهای بلوکه کننده بتا یک
چکیده اگرچه CYP2D6 از نظر کمی به طور متوسط 5 درصد از CYPهای کبدی را شامل میشود اما کلاس های مختلفی از داروها (به عنوان مثال داروهای بلوکه کننده بتا، داروهای ضد آریتمی و داروهای اعصاب) توسط این آنزیم متابولیزه میشوند. آنزیم CYP2D6 انسانی به صورت پلی مورف در بین جمعیت های مختلف سراسر جهان بیان میشود که بخش اعظمی از تنوع بین فردی در متابولیسم و فارماکوکینتیک دارو به شمار می آید. تنوع بین فردی در پاسخ به دارو یک معضل بزرگ برای سیستم های مراقبت های بهداشتی در سراسر جهان است و میتواند موجب کاهش اثربخشی دارو، تسریع واکنش های نامطلوب دارویی و آسیب به بیمار شود. مطالعات بر روی بیماران اروپایی نشان میدهد تا حدود 7 درصد از بیماران به دلیل واکنش های نامطلوب دارویی در بیمارستان بستری میشوند و در 15 درصد از بیماران بستری در بیمارستان یک تا چند عارضه جانبی ناشی از دارو مشاهده میشود. تنوع در پاسخ به دارو شامل چند عامل؛ جمعیت شناختی، محیطی، بالینی و ژنومی است. پلی مورفیسم های ژنتیکی، از دلایل اصلی تأثیرگذار بر تنوع بین فردی در پاسخ به دارو هستند. فارماکوژنومیک علمیست که به مطالعه و کاربرد بالینی عوامل ژنتیکی مانند پلی مورفیسم ها در پاسخ به دارو میپردازد و موجب یاری در افزایش دقت در انتخاب دوز مناسب دارو برای بیمار و بهبود ایمنی دارو میشود. عدم وجود مطالعه ای به گستردگی طرح حاضر در کشورمان؛ که هر سه نوع آلل مرتبط با ژنوتیپ CYP2D6، شامل؛ (1) آلل دارای فعالیت طبیعی (آلل 2*)، (2) آلل دارای فعالیت کاهش یافته (آلل های 9*، 10* و 41*) و (3) آلل فاقد عملکرد (آلل 4*) ؛ را مورد بررسی قرار دهد، اهمیت بررسی این موضوع را دو چندان میکند. تأثیر آلل های مذکور بر پاسخ های فردی ناشی از داروهای بلوکه کننده بتا یک و عوارض جانبی خطرناک مصرف دوز نامناسب از بتابلوکرها علی الخصوص برای فنوتیپ های PM و UM محرز بوده و لزوم پژوهش فارماکوژنتیک CYP2D6 را چشم گیرتر میکند.
پژوهشگران الهه باقری نیا (دانشجو)، مرتضی باقری (استاد راهنما)، امیر دهقانی (استاد راهنما)، حمید ثریا (استاد مشاور)، ناصر خلیلی (استاد مشاور دوم)