مشخصات پژوهش

صفحه نخست /سنتز و شناسایی نانوذرات ...
عنوان سنتز و شناسایی نانوذرات مغناطیسی نیکل فریت اصلاح شده با مایعات اتکتیک عمیق و تلفیق آن ها با پلیمرهای آلی متخلخل کوالانسی بر پایه تری آزین ها و بررسی کارایی آن ها در روش های استخراج فاز جامد پخشی
نوع پژوهش پایان نامه
کلیدواژه‌ها نیکل فریت، پلیمرهای آلی متخلخل، نانوذرات، تری آزین، حلال های اتکتیک عمیق، استخراج فاز جامد پخشی
چکیده نانومواد به موادی در مقیاس نانو اشاره می شود که دارای خواص فیزیکی و شیمیایی منحصر به فردی می باشند. نانوذرات مغناطیسی دسته مهمی از نانوذرات معدنی می باشند که اکسید آهن در ساختار آن ها مشارکت دارد. ماده ی کانی مگنتیت که شامل Fe3O4 می باشد، مهمترین ماده مغناطیسی می باشد. میزان مغناطیس پذیری این ماده با کاهش اندازه ذرات به شدت افزایش می یابد از این رو تهیه نانوذرات آهن در مقیاس نانو منجر به تولید ذراتی با خواص مغناطیسی متفاوت می گردد. ساختار کریستالی فریت ها به سه دسته کلی هگزاگونالی (هگزافریت ها)، گارنتی و اسپینلی طبقه بندی می شود. اسپینل ها بلور های انباشته آنیون های O-2 هستند که در سیستم انباشته مکعبی قرار دارند. فرمول مولکولی فریت های اسپینلی به صورت MFe2O4 می باشند که M یک کاتیون دو ظرفیتی مانند Co+2 ، Ni+2 ، Mn+2 ، Zn+2 و Fe+2 می باشد ]8[. در بین فریت های اسپنلی نیکل فریت و نیکل فریت دوپه شده به دلیل خواص مغناطیس پذیری بالا (سوپر پارامغناطیس)، الکتریکی ویژه و خواص کاتالیزوری مناسب بسیار مورد استفاده و توسعه قرار گرفته است. این فریت دارای مورفولوژی کروی بوده و به دلیل دارا بودن نسب سطح به حجم بالا دارای واکنش پذیری بسیار خوبی می باشد. در این کار پژوهشی در نظر است کامپوزیت های مختلفی از نانوذرات نیکل فریت با پلیمر های متخلخل بر پایه ترکیبات تری آزینی سنتز گردد. نانوذرات نیکل فریت به روش هیدروترمال سنتز خواهند شد و در فرایند سنتز از DESs به عنوان حلال و پایدار کننده این نانوذرات استفاده خواهد شد. در این بخش DESs های مختلف دو جزئی و سه جزئی تهیه خواهند شد. سپس این نانوذرات با پلیمر های متخلخل تری آزینی ترکیب شده و نانو ذرات پایدار سنتز خواهد شد. پس از تایید صحت سنتز و تهیه هر مرحله، نانوذرات تهیه شده در حذف و استخراج برخی از آفتکش ها و دارو ها از نمونه های آبی و بیولوژیکی استفاده خواهد شد. .
پژوهشگران فریبا خدادادیان باشبلاغ (دانشجو)، مؤید حسینی صدر (استاد راهنما)، ذوالفقار رضوانی (استاد مشاور)، محمد رضا افشار مقدم (استاد راهنمای دوم)