مشخصات پژوهش

صفحه نخست /اثرات ضد سرطانی باکتری ...
عنوان اثرات ضد سرطانی باکتری لاکتوباسیلوس پلانتاروم تیمار شده با کارواکرول، برروی رده سلولی HT-29 سرطان کولون در شرایط برون تنی
نوع پژوهش پایان نامه
کلیدواژه‌ها کارواکرول، لاکتوباسیلوس پلانتاروم، سرطان کولورکتال، پروبیوتیک
چکیده سرطان دومین علت مرگ و میر در جهان پس از بیماریهای قلبی و عروقی است. سرطان کولورکتال چهارمین سرطان شایع و سومین سرطان کشنده در جهان محسوب میشود. باتوجه به این آمار و همچنین نقش به سزای رژیم غذایی در سلامت عمومی بدن، نقش بسیار مهم باکتری های فلور نرمال روده در جلوگیری از سرطان روده طبق مطالعات ثابت شده است. با توجه به علاقه زیادی که جدیدا به کشف آنتی اکسیدان های طبیعی که بتوانند به عنوان عامل محفاظتی در برابر سرطان عمل کنند ایجاد شده است، حال اگر این آنتی اکسیدان های طبیعی منجر به القای مرگ سلولی (بعنوان رویکردی برای تولید داروهای ضدتومور) شوند،ایده آل تر خواهند بود. با توجه به اثر متقابل رژیم غذایی بر روی رشد و تغییر ویژگیهای باکتریهای پروبیوتیک فلور نرمال روده، در جمعیت هایی که عادتهای غذایی مربوط به کارواکرول است در طولانی مدت برروی متابولیتهای پروبیوتیک ها تاثیرخواهد داشت. با سازگاری پروبیوتیک انتخابی با غلظت های بالای کارواکرول انتظار خواهیم داشت که متابولیت تولید شده متفاوت از نوع غیر تیمار شده باشد. این تحقیق به منظور بررسی اثرات ضد سرطانی متابولیت های باکتری پروبیوتیک لاکتوباسیلوس پلانتاروم تیمار شده با کارواکرول(ماده موثره آویشن) و مقایسه آن با اثرات ضد سرطانی متابولیت های باکتری پروبیوتیک لاکتوباسیلوس پلانتاروم تیمار نشده طراحی شده است.
پژوهشگران سارا عباسیان ناظم (دانشجو)، سولماز منیری جواد حصاری (استاد راهنما)، مرتضی اسکندانی (استاد مشاور)، احد مختارزاده (استاد راهنمای دوم)