مشخصات پژوهش

صفحه نخست /ساخت فیبر میکرواستخراج با فاز ...
عنوان ساخت فیبر میکرواستخراج با فاز جامد مبتنی بر غشای ماتریکس مختلط پلی اتر سولفون/ زئولیت و کاربرد آن در اندازه گیری باقی مانده سموم کشاورزی
نوع پژوهش پایان نامه
کلیدواژه‌ها میکرواستخراج با فاز جامد، غشای ماتریکس مختلط، زئولیت، پلی اتر سولفون
چکیده آماده سازی نمونه برای آنالیز ترکیبات در نمونه های حقیقی اهمیت زیادی دارد به طوری که بیش از %80 از زمان آنالیز صرف جمع آوری و تهیه نمونه می شود و منشأ احتمالی عدم دقت و صحت در آنالیز است. آماده سازی نمونه می تواند شامل روش های تمیز کردن برای نمونه-های بسیار پیچیده (کثیف) باشد، یا فراهم کردن شرایطی برای اینکه آنالیت ها را به یک غلظت مناسب برساند. در حالت کلی آنالیزهای شیمیایی از مراحل مختلفی از جمله آماده سازی نمونه، جداسازی، شناسایی آنالیت، اندازه گیری (توسط دستگاه های تجزیه ای) و ارزیابی و تحلیل داده ها تشکیل می شوند. استخراج مایع-مایع و استخراج فاز جامد از روش های رایج استفاده شده برای آماده سازی نمونه هستند ]1[. استخراج یک فرآیند شیمیایی است که در طول این فرآیند جداسازی اتفاق می افتد. استخراج می تواند به شکل جداسازی مایع از مایع یا استخراج فاز جامد باشد. فرآیند استخراج معمولاً از دو فاز غیرقابل اختلاط تشکیل شده که در آن هدف جداسازی و انتقال ماده حل شده از یک فاز به فاز دیگر است. امروزه توسعه روش های استخراج مینیاتوری شده تحت عنوان روش های میکرواستخراج بدلیل مزایای فراوان از قبیل سبز بودن روش و فاکتور تغلیظ بالا بسیار مورد توجه قرار گرفته است. توسعه فازهای جاذب مبتنی بر پلیمرهای غشایی با ساختار یکپارچه و متخلخل تأثیر شگرف و قابل توجهی در پیشرفت متدهای آماده سازی نمونه داشته است. در این پایاننامه بعنوان آنالیت مدل از آلاینده های نوظهور استفاده خواهد شد. ارائه ابزار آماده سازی نمونه (فیبر میکرواستخراج با فاز جامد) برای این دسته از آلاینده ها بسیار حائز اهمیت است چرا که آلاینده های نوظهور هنوز تحت کنترل هیچگونه استانداردی قرار نداشته و ارائه روش های آنالیز برای پایش آنها حائز اهمیت است.
پژوهشگران مهسا محمدرابوئی (دانشجو)، امیر عباس متین (استاد راهنما)، ابراهیم رضایی (استاد مشاور)، حسین هاشم پور (استاد راهنمای دوم)