مشخصات پژوهش

صفحه نخست /مطالعه خواص ترمودینامیکی و ...
عنوان مطالعه خواص ترمودینامیکی و ساختاری حلالهای سبز نوین با استفاده از روشهای شبیه سازی مولکولی و بررسی کاربرد آنها در علوم و صنایع دارویی
نوع پژوهش پایان نامه
کلیدواژه‌ها حلالهای سبز، خواص ترمودینامیکی، روشهای شبیه سازی مولکولی، فنون شبکه
چکیده با گسترش مطالعات و کشف روش های نوین شبیه سازی، از جمله شبیه سازی دینامیک مولکولی (MD)، شبیه سازی مولکول های بزرگ با تعداد اتم های زیاد نیازمند توان محاسباتی بالایی است و دانشمندان همواره در پی یافتن راهی جهت تسهیل این فرایند بوده اند. شبیه سازی رایانه ای یک روش سودمند و جدید است که می تواند همانند یک آزمایش عددی برای مواد بدون سنتز مستقیم آن ها در آزمایشگاه به کار می رود. یکی از اهداف روش های مولکولی، شبکه و شبیه سازی های رایانه ای، ایجاد شرایط فرضی آزمایشگاهی جهت تفسیر خصوصیات میکروسکوپی غیرقابل مشاهده و ارائه توضیحات بیشتر در مورد آن ها می باشد. بسیاری از موقعیت های دنیای واقعی را می توان با استفاده از نموداری متشکل از مجموعهای از نقاط همراه با خطوطی که جفتهای خاعی از این نقاط را به هم پیوند می دهند به راحتی توصیف کرد. نقاط می توانند نشان دهنده مولکول ها و خطوط بین آن ها برهمکنش های مولکولی یا پیوند میان آنها باشند. در اینجا ما از تئوری گراف یا همان شبکه برای مطالعه مولکول ها در شیمی و فیزیک استفاده میکنیم. در فیزیک ماده چگال ساختار سه بعدی ساختارهای اتمی شبیه سازی شده پیچیده را میتوان با جمع آوری از ویژگی های به دست آمده از شبکه مرتب با توپولوژی اتم ها به صورت کمی مطالعه کرد. با توجه به مطالعات عورت پذیرفته و اهمیت محاسبات، در این پروژه از روش های مولکولی و شبکه در طراحی و مطالعه خواص ترمودینامیکی و ساختاری حلال های سبز و بررسی کاربرد آن ها در عنایع دارویی مانند لیوفیلیزاسیون استفاده خواهد شد. سیستم مورد نظر انتخاب و نتایج به دست آمده آنالیز خواهد شد. در این پروژه، ابتدا حلال مورد نظر از طریق روش های شبیه سازی و کد محاسباتی نمدی داده ها استخراج و آنالیز و در مراحل بعدی حالت تعادلی شبکه پیوند هیدروژنی و برهمکنش شبکه به کمک نرم افزارهای کایمرا و سایتواسکیپ بررسی می شود تا حلال سبز مورد نظر به منظور ارزیابی خواص شیمی فیزیکی مانند چگالی، گرانروی، تعداد پیوندهای هیدروژنی تشکیل یافته با استفاده از روش های مبتنی بر مکانیک کلاسیک شبیه سازی شود. از سرورها و سیستم های کامپیوتری آزمایشگاه شبیه سازی مولکولی و از مواد شیمیایی و تجهیزات دانشگاه شهید مدنی آذربایجان و دانشگاه علوم پزشکی تبریز، طیف سنج ها و دستگاه های تحلیل ساختاری در این پروژه استفاده می شود.
پژوهشگران بهیه امیریان (دانشجو)، جابر جهان بین سردرودی (استاد راهنما)، علیرضا راستکار ابراهیم زاده (استاد مشاور)، سمیه سلطانی (استاد راهنمای دوم)