مشخصات پژوهش

صفحه نخست /: مطالعه الکتروشیمیایی برخی ...
عنوان : مطالعه الکتروشیمیایی برخی ترکیبات چند فلزی هیدروکسیدهای دوتایی لایه ای حاوی نیکل با قابلیت کاربری در ذخیره انرژی
نوع پژوهش پایان نامه
کلیدواژه‌ها ترکیبات چند فلزی، هیدروکسیدهای دوتایی لایه ای، قابلیت کاربری، ذخیره انرژی، مطالعه الکتروشیمیایی
چکیده مصرف سریع سوخت های فسیلی باعث انگیره بالا تحقیقاتی در زمینه انرژی تجدیدپذیر شده است. فن آوری های باتری راه حلی برای ذخیره انرژی های تجدیدپذیر متناوب ارائه می دهد و نقش مهمی در کاهش وابستگی ما به سوخت های فسیلی ایفا می کند [1]. نیاز روز افزون انرژی جهان در کنار افزایش جمعیت منجر به استفاده مداوم از منابع انرژی مبتنی بر سوختهای فسیلی (ذغال سنگ، نفت و گاز) می شود که با ایجاد چندین چالش از جمله: کاهش ذخایر سوختهای فسیلی، انتشار گازهای گلخانه ای و سایر موارد زیست محیطی مشکل ساز شد[2]. منابع انرژی تجدیدپذیر برجسته ترین گزینه و تنها راه حل چالشهای رو به رشد است. فناوری منابع انرژی پایدار در دهه های اخیر به پیشرفت های چشمگیری دست یافته است، از جمله توربین های بادی، گیرنده های فتوترمال و سلول های فتوولتائیک، اما توسعه سیستم های ذخیره سازی انرژی هنوز از مولدهای انرژی بسیار عقب است [4-3]. تقاضای فوری برای دستگاه های ذخیره سازی انرژی کارآمد، سازگار با محیط زیست و مقرون به صرفه وجود دارد که می توانند نیازهای انرژی را در زمینه های مختلف، از دستگاه های الکترونیکی قابل حمل (PEDs) (تلفن، ساعت های الکترونیکی و غیره) تا بخش حمل ونقل (ابزار الکتریکی وسایل نقلیه الکتریکی و غیره) و حتی در سیستم های ذخیره انرژی در مقیاس شبکه برآورده کنند [5]. در یک تقسیم بندی کلی باتری ها به دو دسته انواع قابل شارژ و غیر قابل شارژ دسته بندی می شوند که به ترتیب بعنوان باتریهای نسل اول و باتریهای نسل دوم شناخته می شوند. از انواع باتریهای - قابل شارژ نیز می توان به باتری نیکل متال هیبرید ، باتری اسیدی-سربی ، باتری نیکل- کادمیوم، باتری لیتیوم - یونی و همچنین باتری روی - نیکل اشاره کرد و همچنین از باتریهای نسل اول یا غیر قابل شارژ می توان به باتری روی -کربن، باتری قلیایی، پیلهای لیتیومی، پیلهای روی-هوا و ... اشاره کرد[6]. در باتریهای لیتیوم- یونی از فلز لیتیوم و سولفید تیتانیوم به عنوان الکترود باتری استفاده شده است. به دلیل فعالیت زیاد لیتیوم خالص، باتریها با الکترودهای لیتیومی از نقطه نظر ایمنی مشکل داشتند، بنابراین تحقیقات برای بهینه سازی باتریهای لیتیوم یونی از لحاظ ایمنی با استفاده از ترکیبات لیتیومی که توانایی الحاق و عدم الحاق یونهای لیتیوم را بصورت ایمن دارند سوق داده شد [7].
پژوهشگران ثریا جلیلی (دانشجو)، رحمان سلامت آهنگری (استاد راهنما)، ذوالفقار رضوانی (استاد مشاور)، رحیم محمدرضائی (استاد راهنمای دوم)