مشخصات پژوهش

صفحه نخست /ساخت نانوذره کیتوزان/ گرافن ...
عنوان ساخت نانوذره کیتوزان/ گرافن اکسید احیاء شده/ کربوکسی متیل سلولز حاوی داروی دوکسوروبیسین به عنوان یک نانوذره موثر در درمان سرطان
نوع پژوهش پایان نامه
کلیدواژه‌ها سرطان، کیتوزان، دوکسوروبیسین، کربوکسی متیل سلولز
چکیده سرطان یکی از علل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است و به عنوان بیماری تعریف می شود و زمانی شروع می شود که سلول ها به طور غیر قابل کنترل رشد می کنند و سلول های طبیعی را از بین می برند. در سال 2020، تعداد موارد سرطان 19.3 میلیون نفر و تعداد مرگ و میر ناشی از سرطان 9.96 میلیون نفر بود. درمان سرطان در چند دهه گذشته به دلیل تهدید جدی برای سلامت انسان توجه قابل توجهی را در تحقیقات زیست پزشکی به خود جلب کرده است. اثرات نامطلوب ناشی از درمان های مرسوم مانند جراحی، شیمی درمانی و رادیوتراپی، به خصوص عوارض جانبی دارو های ضد سرطانی، از جمله سمیت قلبی و مقاومت سلولی باعث توسعه تکنیک کارآمد برای انتقال کنترل شده دارو و در نتیجه کاهش توزیع دارو در بافت های سالم شده است. امروزه امید های فراوانی در اثر استفاده از نانو ذرات جهت رسانش هدفمند دارو به سلول های سرطانی و در نهایت درمان سرطان ایجاد شده است. بنابراین ساخت نانوذرات کارآمد و موثر حاوی دارو های ضد سرطان می تواند اهمیت فراوانی در جهت درمان بیماری سرطان داشته باشد.
پژوهشگران نسرین معبودی بیله سوار (دانشجو)، محمد پاژنگ (استاد راهنما)، علی مطاع (استاد مشاور)، سعید نژاوند (استاد راهنمای دوم)