مشخصات پژوهش

صفحه نخست /اعمال میدان مغناطیسی یکنواخت ...
عنوان اعمال میدان مغناطیسی یکنواخت جهت ساخت بلور کلوئیدی دو بعدی منظم با استفاده از روش لایه نشانی در سطح مشترک هوا-مایع
نوع پژوهش پایان نامه
کلیدواژه‌ها میدان مغناطیسی یکنواخت، بلور کلوئیدی دوبعدی، لایه نشانی در فصل مشترک هوا-مایع
چکیده بلورهای کلوئیدی دوبعدی به دلیل کاربردهای متعددشان در علم و فناوری، اهمیت زیادی پیدا کرده اند. این بلورها در زمینه های مختلف تحقیقاتی از جمله فوتونیک، نانولیتوگرافی و ساخت آرایه های پلاسمونی به کار گرفته شده اند. از آنجایی که ساخت تک لایه های کلوئیدی با ساختار شش ضلعی به یک فناوری پرکاربرد تبدیل شده است، ایجاد ساختار های کلوئیدی پیچیده تر می تواند مورد توجه قرار گیرد. بلورهای کلوئیدی به عنوان ساختارهایی با خصوصیات نوری منحصر به فرد، توانایی ایجاد پدیده های نوری جالبی مانند انعکاس، شکست و انتشار نور را دارند. این خصوصیات نوری باعث ایجاد فرصت های جدید در زمینه های اپتیک، فوتونیک و الکترونیک می شوند. از این رو، نظم بخشیدن به ساختار بلورکلوئیدی دوبعدی با اعمال میدان مغناطیسی بسیار حائز اهمیت است که می تواند به پیشرفت های چشمگیر در زمینه های فناوری اطلاعات، سنسورها و سلول های خورشیدی منجر گردد.
پژوهشگران مریم فرشباف آذری (دانشجو)، فرزانه بیات (استاد راهنما)، وحیده کاظم لو (استاد مشاور)، محمد کریمی (استاد راهنمای دوم)