مشخصات پژوهش

صفحه نخست /رویکردهای نوین طراحی برنامه ...
عنوان رویکردهای نوین طراحی برنامه درسی
نوع پژوهش مقاله ارائه شده
کلیدواژه‌ها طراحی برنامه درسی، رویکردهای نوین برنامه درسی، رویکرد وارونه، رویکرد تلفیقی، رویکرد استاندارد محور، رویکرد معنوی، رویکرد پست مدرنیسم
چکیده برنامه درسی به عنوان محصول فرایند برنامه ریزی درسی دارای رویکردهای متفاوتی می باشد. در این مقاله تلاش شده است تا ضمن بررسی رویکردهای موجود در برنامه درسی مثل رویکردهای موضوعی، چندرشتهای و فرا رشتهای و توجه به معایب و محاسن آنها به رویکردهای نوین برنامهی درسی مثل رویکردهای پدیدارشناسی، پست مدرنیسم، بین رشتهای، تلفیقی، استاندارد محور و رویکرد معنوی و رویکرد وارونه نیز پرداخته شود. تغییرات سریع در علوم و تکنولوژی، سبب ایجاد تغییر در رویکردهای مختلف برنامه درسی شده است؛ ازاین رو ضمن در نظر گرفتن رویکردهای معمول و مورد استفاده، رویکردهایی نوین نیز در این مقاله مد نظر می باشد. به نظر میرسد تلفیقی از رویکردهای موجود و نوین در طراحی، اجرا، ارزشیابی، اصلاح و تغییر برنامهها و در کل در موفقیت برنامههای درسی نقشی اساسی دارد.
پژوهشگران جواد قصاب زاده (نفر اول)، سیروس اسدیان (نفر دوم)، طیبه قصاب زاده (نفر سوم)، شیما کی خانی (نفر چهارم)، علی نجفی (نفر پنجم)