مشخصات پژوهش

صفحه نخست /بررسی تاثیر پلی مورفیسم ...
عنوان بررسی تاثیر پلی مورفیسم INV2nt -124 A/G و - 670 A > G در ژن FAS و هاپلوتایپ آنها در استعداد ابتلا به تومور تیرویید در شمال غرب ایران
نوع پژوهش پایان نامه
کلیدواژه‌ها تومور تیرویید-پلی مورفیسم – ژن FAS -آپاپتوز
چکیده تومور تیروئید بعلت سلولهای بدخیم در غده تیروئید ایجاد می شود . به دلیل اهمیت مسیر سیگنالینگ ژن FAS در روند آپاپتوز و هم چنین به دلیل اهمیت پلی مورفیسم ناحیه ی پروموتری در سرطان تیرویید احتمال همراهی این پلی مورفیسم ها با سرطان تیروئید مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در این مطالعه از 110 نمونه ی DNA استخراج شده از خون یا بافت بیماران مبتلا به تومور تیروئید و 110 نمونه ی DNA استخراج شده از خون افراد سالم استفاده می شود.به منظور استخراج DNA از خون از روش Salting out استفاده می شود. پلی مورفیسم های تک نوکلئوتیدی FAS -670A > G و FASL INV2nt -124 A>G به ترتیب با استفاده از روش های RFLP-PCR و T-ARMS-PCR بررسی و تعیین ژنوتیپ می شود. در نهایت اطلاعات و داده های به دست آمده با استفاده از نرم افزار SPSS بررسی آماری می شود.
پژوهشگران نرمین جوادی میاردان (دانشجو)، ناصر پولادی (استاد راهنما)، محمدعلی حسینپور فیضی (استاد مشاور)، سولماز منیری جواد حصاری (استاد مشاور)