مشخصات پژوهش

صفحه نخست /بررسی پتانسیل توکسینزایی ...
عنوان بررسی پتانسیل توکسینزایی جدایههای Aspergillus tubingensis جدا شده از انگور و کشمش در نواحی جنوبی استان آذربایجانشرقی
نوع پژوهش مقاله چاپ شده
کلیدواژه‌ها اکراتوکسین آ، انگور، کشمش، Aspergillus tubingensis
چکیده پتانسیل توکسینزایی جدایههای گونه Aspergillus tubingensis جداسازی شده از انگور و کشمش در نواحی جنوبی استان آذربایجانشرقی با استفاده از سه روش بخار آمونیاک، عکسبرداری با اشعهی ماورای بنفش و کروماتوگرافی مایع با کارآیی بالا ) HPLC ( مورد ارزیابی قرار گرفت. برای این منظور جدایههای قارچی روی محیطهای کشت Czapek Yeast Autolysate Agar (CYA) و Coconut Cream Agar (CCA) کشت داده شدند و تولید اوکراتوکسین آ (OTA) ردیابی گردید. نتایج این بررسی نشان داد که تولید توکسین با استفاده از روش بخار آمونیاک، عکسبرداری با اشعهی ماورای بنفش و HPLC 14 % و 96 % از جدایهها قابل تشخیص بود. میزان ،% بهترتیب در 96 همخوانی روش بخار آمونیاک با HPLC ، HPLC با عکسبرداری با اشعهی ماورای بنفش، بخار آمونیاک با 96 % و 16 % بود. بر اساس نتایج ،%96 ،% عکسبرداری با اشعهی ماورای بنفش و سه روش مذکور با همدیگر بهترتیب 65 این تحقیق کارآیی عکسبرداری با اشعهی ماورای بنفش در مقایسه با بخار آمونیاک در ردیابی جدایههای توکسینزای A. tubingensis بیشتر بود. میزان توکسین تولید شده توسط جدایههای قارچی با استفاده از HPLC بین 66 تا 4506 میکروگرم بر کیلوگرم تعیین گردید.
پژوهشگران علی خدایی (نفر اول)، اسداله بابای اهری (نفر دوم)، جواد حصاری (نفر سوم)، مهدی ارزنلو (نفر چهارم)، امیر عباس متین (نفر پنجم)