مشخصات پژوهش

صفحه نخست /بررسی همراهی پلی مورفیسم های ...
عنوان بررسی همراهی پلی مورفیسم های ژن HOTAIR شامل rs12826786 C>T و rs920778C > T در استعداد ابتلا به سرطان پستان در منطقه شمال غرب ایران
نوع پژوهش پایان نامه
کلیدواژه‌ها پلی مورفیسم تک نوکلوتیدی، سرطان پستان ،ژن HOTAIR
چکیده سرطان سینه یک بیماری چند مرحله ای وچند عاملی است که در سرتاسر جهان باعث ایجاد مرگ و میر و ابتلا به سرطان میشود.این سرطان یکی از پرتشخیص ترین بیماری ها در جهان می باشد . HOTAIR یک lincRNA) )یک توالی های DNA واقع دربین ژنهای با اینترون ها متفاوت است که در واقع یکی از 5 زیر مجموعه Long Noncoding RNA) )ار ان ای های بلند غیر کد کننده است . HOTAIR نقش انکوژنی دارد و در تعدادی زیادی از سرطان ها ازجمله پانکراس ، کبد، معد،سروگردن، ریه وپستان شناسایی شده استدر این پروژه تحقیقاتی از 125 نمونه مبتلا به سرطان پستان و هم چنین 125 نمونه سالم خون گرفته میشود و ومحتوی DNA انها توسط کیت های استخراج جداسازی میشود . و پلی مورفیسم ژن HOTAIR شامل rs920778C > T و rs12826786 C>Tبا استفاده از تکنیک RLFP-PCR بررسی و تعیین ژنوتایپ می گردد. و همراهی پلیمورفیسم باخطرابتلا به سرطان پستانبررسی خواهدشد.
پژوهشگران مجتبی شاولی (دانشجو)، ناصر پولادی (استاد راهنما)، سولماز منیری جواد حصاری (استاد راهنما)، داود فرج زاده (استاد مشاور)