مشخصات پژوهش

صفحه نخست /جداسازی، خالص سازی و بررسی ...
عنوان جداسازی، خالص سازی و بررسی فیلوژنی ویروس موزائیک گل کلم ایران به منظور همسانه سازی و تولید ژن های پوشش پروتئینی و آنزیم رونویسی معکوس آن
نوع پژوهش پایان نامه
کلیدواژه‌ها پوشش پروتئینی، خالص سازی، رونویسی معکوس، ویروس موزائیک گل کلم
چکیده گاهی اوقات در آزمایش های PCR، نمونه ای که باید تکثیر شود از جنس DNA نیست، مثلا در مواردی که عفونت با ویروس های RNAدار اتفاق افتاده باشد. در این حالت تکنیک RT-PCR به کار می رود. RT-PCR نوعی از PCR است که از mRNA به جای DNA به عنوان الگوی شروع واکنش تکثیر in vitro نوکلئیک اسید ها استفاده می کند. در حقیقت Reverse transcriptase یک DNA پلیمراز وابسته به RNA است و سنتز DNA با استفاده از الگوی RNA را کاتالیز می کند. مزیت RT-PCR در حساسیت آن است، این واکنش به مقادیر نسبتا کمی از نمونه ی اولیه نیاز دارد. ارزش تکنیک RT-PCR در توانایی آن برای تعیین وجود یا عدم وجود یک نوع mRNA خاص در نمونه است. همچنین می تواند برای کلون کردن cDNA به منظور انجام مطالعات بعدی خصوصا در ژن هایی که اطلاعات اندکی در موردشان داریم، استفاده شود. RT-PCR معمولا برای بررسی بیماری های ژنتیکی و نیز بیان ژن در انواع مختلف بافت ها و سلول ها به کار می رود. دارورسانی هدفمند به وسیله نانوحامل ها می تواند سبب رساندن غلظت دارو به مقدار مناسب در بافت های هدف، افزایش کارایی و کاهش سمیت و عوارض جانبی دارو شود از زمینه های نوظهور در دارورسانی هدفمند، استفاده از حامل های ویروسی در انتقال دارو و سایر مواد شیمیایی به بافت خاصی از بدن انسان برای درمان بیماری هایی مانند سرطان، بیماری های عفونی باکتریایی و... و کمک به بهبود روش های تصویربرداری پزشکی و... است. به علت اینکه ویروس های گیاهی در انسان عفونت زا نبوده و خطر بیماری زای ندارند می توان از آن ها به عنوان حامل دارو استفاده کرد.
پژوهشگران مهین پوراسمعیل (دانشجو)، مقصود پژوهنده (استاد راهنما)، احمد یاری خسروشاهی (استاد مشاور)، اکبر شیرزاد (استاد مشاور)