مشخصات پژوهش

صفحه نخست /بررسی اثر سینرژیسمmicroRNA ...
عنوان بررسی اثر سینرژیسمmicroRNA let-7 و کارموستین در القای مرگ برنامه ریزی شده و مهار رشد و مهاجرت سلول های سرطان گلیوبلاستوما
نوع پژوهش پایان نامه
کلیدواژه‌ها سرطان گلیوبلاستوما، میکرو RNA، کارموستین، اثر سینرژیسم ، مرگ برنامه ریزی شده
چکیده سرطان گلیوما بدخیم به عنوان عامل 4% مرگ و میر مربوط به سرطان، شایع ترین نوع تومورهای مغزی پیشرونده است. به دلیل عود مجدد بیماری پس از درمان با روش های معمول و استاندارد، استفاده از روش درمانی نوین با کمترین عوارض جانبی اهمیت ویژه ای دارد. در این پژوهش ما قصد داریم microRNA let-7 را که نقش تومور ساپرسوری دارد را با استفاده از تکنیک miRNA replacement therapy به عنوان یک هدف درمانی وارد سلول های سرطان گلیوبلاستوما کنیم. انتظار داریم پس از جایگزینی این miRNA، سطح بیانش در سلول هایی که دچار کاهش بیان شده بود، افزایش یابد و به عنوان تومورساپرسور باعث مهار تکثیر، تهاجم و القای آپوپتوز در سلول های سرطانی گلیوبلاستوما شود. و همچنین منجر به کاهش استفاده از عامل شیمی درمانی بشود. در صورت موفقیت آمیز بودن این روش، let-7 به عنوان تومور ساپرسور طبیعی در بدن و به دلیل پایداری آن‏ در بافت‏های نرمال بدن میتواند باعث افزایش حساسیت سلول‏های توموری و کاهش عوارض جانبی شود و به صورت ترکیبی همراه با سایر داروهای شیمی درمانی باعث جلوگیری از متاستاز اولیه و در نتیجه کاهش دوزهای مصرفی دارو شود. همچنین می تواند به عنوان روشی نوین و یک هدف درمانی مهم در کنترل و درمان مبتلایان به سرطان گلیوبلاستوما مورد استفاده قرار گیرد.
پژوهشگران سیده زهرا باحجب مهدوی (دانشجو)، احد مختارزاده (استاد راهنما)، ناصر پولادی (استاد راهنما)، بهزاد برادران (استاد مشاور)