مشخصات پژوهش

صفحه نخست /بررسی ارتباط واریانت های آللی ...
عنوان بررسی ارتباط واریانت های آللی چندشکلی تک نوکلئوتیدی rs6983267 در ژن CCAT2 با استعداد ابتلا به سرطان تیروئید در جمعیت آذری ایران
نوع پژوهش پایان نامه
کلیدواژه‌ها چندشکلی تک نوکلئوتیدی، سرطان تیروئید، مولکول lncRNA، ژن CCAT2، چندشکلی rs6983267
چکیده سرطان تیروئید، یکی از شایع ترین بدخیمی ها بوده و دارای نرخ مرگ و میر بالایی می باشد [3]. مولکول های موسوم به lncRNAها، در این بیماری دارای نقش های تعیین کننده هستند و CCAT2 یکی از lncRNAهای موثر در این بیماری می باشد. همچنین، بررسی تغییرات ژنتیکی از جمله SNPها، نشان داده است که ارتباط مهمی بین این نوع تغییرات و برخی بیماری ها و پیش آگهی و درمان آن ها وجود دارد. در این میان، ارتباط آلل G چندشکلی تک نوکلئوتیدی rs6983267 ژن CCAT2 با برخی از وضعیت های بیماری و سرطان ها در برخی از جمعیت ها گزارش شده است [13-10]. با توجه به تاثیراتی که واریانت های این چندشکلی می توانند در ساختار و عملکرد رونوشت نهایی داشته باشند، مطالعه ی آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. با در نظر گرفتن موارد مذکور، و با توجه به اینکه هیچ داده ای در زمینه ی وضعیت آللی چندشکلی rs6983267 ژن CCAT2 در جمعیت ایرانی موجود نیست، این پژوهش به منظور پی بردن به نحوه ی توزیع آلل های G و T در جمعیت آذری ایران و ارتباط چندشکلی مذکور با استعداد ابتلا به سرطان تیروئید در این جمعیت، انجام خواهد گرفت. بدیهی است نتایج حاصل از این پژوهش، علاوه بر شناسایی وضعیت آللی جمعیت مورد مطالعه در جایگاه این چندشکلی، می تواند در تعیین پیش آگهی و پاسخ به درمان بیماران نیز نقش ایفا نماید.
پژوهشگران مسعود جبرائیلی هلق (دانشجو)، ناصر پولادی (استاد راهنما)، سولماز منیری جواد حصاری (استاد راهنما)، محمدعلی حسینپور فیضی (استاد مشاور)