مشخصات پژوهش

صفحه نخست /جمع آوری و تعیین ویژگی جدایه ...
عنوان جمع آوری و تعیین ویژگی جدایه های ایرانی ویروس چندوجهی هسته ای کرم غوزه پنبه Helicoverpa armigera single nucleopolyhedrovirus (HearSNPV) بر مبنای ژن پلی هدرین (Polh).
نوع پژوهش مقاله چاپ شده
کلیدواژه‌ها ویروس چندوجهی هسته ای، واکنش زنجیرهای پلیمراز، .sp Helicoverpa ،پلی هدرین.
چکیده استفاده از روشهای مبتنی بر اسیدنوکلئیک در شناسایی ویروسها به دلیل ساختار کوچک ژنومی آنها و تفاوتهای جزیی در سطح نوکلئوتید بین جدایه ها یا استرینها، از اهمیت زیادی برخوردار است. در پژوهش حاضر، لاروهای مرده و/یا بیمار از مزارع گوجه فرنگی مناطق مختلف جغرافیایی ایران جمع آوری و برای آلودگی باکولوویروسی(HearSNPV (nucleopolyhedrovirus Single armigera Helicoverpa با روش بهینه سازی شده بر اساس سدیم دودسیل سولفات برای استخراج OBs ،بررسی شدند. واکنش زنجیرهای پلیمراز (PCR (با استفاده از دو جفت آغازگر اختصاصی (b-Polh, a-Polh (طراحیشده بر اساس ناحیۀ حفاظت شدۀ ژن پلی هدرین (Polh (برای 26 جدایۀ ثبت شده از ویروس SNPV-zea. H/Hear انجام شد. آلودگی به HearSNPV با تکثیر باندهای مونومورفیک 370 و 790 نوکلئوتیدی در 28 لارو تأیید شد. همسانه سازی و تعیین توالی نوکلئوتیدی باندهای تکثیرشده، تعلق آنها به ژن Polh ویروس چندوجهی هسته ای گونه های armigera. H و zea. H با شباهت بیش از 6/99 درصد را نشان داد. تجزیه و تحلیل تبارزایی جدایه های ایرانی HearSNPV همراه با سایر جدایه های ثبت شده از این ویروس در دنیا، جدایه های ایرانی را در گروه II آلفاباکولوویروسها طبقه بندی و کارایی بیشتر روش توسعه داده شده را اثبات کرد. پژوهش حاضر اولین گزارش از معرفی و شناسایی مولکولی جدایه های ایرانی HearSNPV با به کارگیری روش PCR و DNA ویروس از لاروهای با هویت نامشخص بیمارگر است. با توجه به حصول اطمینان از مؤثر و مفید بودن این روش در غربالگری سریع لاروهای حشرات ازنظر آلودگی به این ویروس و بررسی تبارزایش، بهره مندی از آن در پژوهش های آینده توصیه می گردد.
پژوهشگران راحله شهبازی (نفر اول)، رضا طلایی حسنلویی (نفر دوم)، مسعود نادرپور (نفر سوم)، علی مهرور (نفر چهارم)، اکبر دیزجی (نفر پنجم)، فاطمه فتوحی (نفر ششم به بعد)