مشخصات پژوهش

صفحه نخست /بررسی اثر ضد سرطانی باکتری ...
عنوان بررسی اثر ضد سرطانی باکتری لاکتوباسیلوس روتری تیمار شده با کافئیک اسید، بر روی رده سلولی سرطان کولورکتال در شرایط برون تنی
نوع پژوهش پایان نامه
کلیدواژه‌ها کافئیک اسید، پروبیوتیک، لاکتوباسیلوس روتری، سرطان کولورکتال
چکیده سرطان یک بدخیمی است که با از کنترل خارج شدن تکثیر و رشد طبیعی سلولی در منطقه ای شروع می شود. سرطان کولورکتال نیز با ایجاد تکثیر بی رویه ی سلولی ایجاد شده و با داشتن خاصیت تهاجمی باعث بروز متاستاز می گردد و این ویژگی ها سرطان کولورکتال را بسیار خطرناک کرده است. سرطان کولورکتال یکی از خطرناک ترین بدخیمی ها می باشد و دارای آمار بالای مرگ و میر می باشد. در این پروژه با علم بر خاصیت ضدباکتریایی و ضدسرطانی کافئیک اسید، تاثیر ضدباکتریایی و ضدسرطانی باکتری لاکتوباسیلوس روتری تیمار شده با ماده ی موثره ی قهوه بررسی خواهد شد. کافئیک اسید یک ماده ی فنولی گیاهی و جزو متابولیت های ثانویه می باشد که از دانه ی قهوه به دست می آید که امروزه از خاصیت درمانی آن به وفور استفاده می شود و همچنین قهوه در جهان مدرن در رژیم غذایی به خوبی جا خوش کرده است و از این جهت مبحث مهمی برای مطالعه ی تاثیر آن بر فلور طبیعی روده می باشد. از طرفی در تحقیقات اخیر نقش پروبیوتیک ها دربهبود انواع بیماری های مربوط به هموستاز روده من الجمله سرطان کولورکتال اثبات شده است. در پروژه ی پیش رو باکتری لاکتوباسیلوس روتری به عنوان مدل پروبیوتیک در نظر گرفته شده است و جهت بررسی میزان اثربخشی باکتری لاکتوباسیلوس روتری تیمارشده با کافئیک اسید در غلظت های معین بر روی مهار سلول های سرطانی کولورکتال رده ی سلولی HCT-116، ارزیابی خواهد شد. جهت بررسی قدرت بقا و خواص ضد رشد سلول نئوپلازی (سرطانی) و القاء آپوپتوز توسط باکتری لاکتوباسیلوس روتری تیمارشده با کافئیک اسید، تست های MTT وAnnexin V، انجام خواهد گرفت. علاوه بر این جهت بررسی بیان ژن ها و مسیر های سیگنالی سلولی نیز تست qRT-PCR، انجام خواهد گرفت.
پژوهشگران پریا غفاری (دانشجو)، ناصر پولادی (استاد راهنما)، مرتضی اسکندانی (استاد مشاور)، احد مختارزاده (استاد راهنمای دوم)