مشخصات پژوهش

صفحه نخست /اثرات ضد سرطانی باکتری ...
عنوان اثرات ضد سرطانی باکتری لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس تیمار شده با گالیک اسید علیه رده ی سلولی سرطان کولون در شرایط برون تنی
نوع پژوهش پایان نامه
کلیدواژه‌ها سماق، گالیک اسید، لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس، سرطان کولون، پروبیوتیک
چکیده سرطان کولون یکی از رایج ترین انواع سرطان است که افراد زیادی در سطح دنیا به آن مبتلا می شوند و هر ساله سبب مرگ و میر فراوان در سراسر دنیا می شود. در این پایان نامه سعی خواهد شد اثر گالیک اسید، ماده ی موثره ی سماق، بر فعالیت ضد سرطانی باکتری پروبیوتیک لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس بررسی شود. گالیک اسید یک جاذب رادیکال است که از رشد سرطان جلوگیری می کند و از تبدیل سلول های سرطانی بدخیم جلوگیری می کند و در مهار سرطان کولون و دیگر سرطان ها تاثیر گذار است. همچنین استفاده از پروبیوتیک ها در بهبود انواع سرطان ها از جمله سرطان کولون نقش بسزایی دارد و اهمیت آن به اثبات رسیده است. بعلاوه استفاده از سماق (بعنوان منبع غنی از گالیک اسید) در رژیم غذایی افراد ممکن است بر اثرات ضد سرطانی باکتری های پروبیوتیک اثر بگذارد. در این پروژه اثر بخشی گالیک اسید در فعالیت ضد سرطانی باکتری لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس مورد بررسی قرار خواهد گرفت. بدین منظور میزان اثر بخشی باکتری پروبیوتیک تیمار شده با گالیک اسید در غلظت ها و دوز های مشخص شده در مهار سلول های سرطانی کولون رده ی HT-29 مورد بررسی قرار خواهد گرفت. جهت بررسی خواص ضد رشد سلولی و القای آپوپتوز توسط باکتری های تیمار شده با گالیک اسید، به ترتیب با تست های MTT و Annexin-V بررسی خواهد شد. همچنین بیان ژن های درگیر در مسیر سیگنالینگ سلولی با استفاده از تست qRT-PCR، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
پژوهشگران غزال عطایی (دانشجو)، ناصر پولادی (استاد راهنما)، مرتضی اسکندانی (استاد مشاور)، احد مختارزاده (استاد راهنمای دوم)