مشخصات پژوهش

صفحه نخست /تأثیر مایه زنی باکتری های ...
عنوان تأثیر مایه زنی باکتری های محرک رشد جنس Pseudomonas و قارچ Trichoderma harzianum بر برخی از ویژگی های مورفوفیزیولوژیک گندم تحت تنش سمیت نیکل
نوع پژوهش پایان نامه
کلیدواژه‌ها باکتری های محرک رشد، گندم، قارچ های همزیست، نیکل، ویژگی های مورفوفیزیولوژیک
چکیده تجمع بیش از حد فلزات سنگین، موجب بروز مسمومیت در گیاهان می گردد. سمیت فلزات سنگین در گیاهان، بسته به pH خاک، گونه گیاهی و فرم شیمیایی، غلظت و خاصیت فلز متفاوت است (Mildvan 1970). برخی از فلزات سنگین مانند آهن، روی، مس، منگنز و مولیبدن که به عناصر غذایی "کم مصرف" معروف هستند و در مقادیر کم، عامل مهمی در راه اندازی فعالیت های متابولیکی گیاهان می باشند (Yan-de et al. 2007)، اگر به میزان زیاد جذب گردند، می توانند موجب بروز سمیت در گیاهان شوند، ولی بعضی دیگر از این فلزات مانند آرسنیک، جیوه، سرب، کادمیوم و نیکل نه تنها مورد احتیاج گیاهان نیستند، بلکه عامل ایجاد سمیت در آنها می باشند (Nagajyoti et al. 2010). جلبک ها، باکتری ها و قارچ ها از جمله موجوداتی هستند که در جذب، تجمع و غیر متحرک کردن فلزات سنگین نقش دارند (Sun et al. 2010; Sarkar et al. 2010; Sivasamy and Sundarabal 2011). گیاهان نیز با به کارگیری استراتژی های مختلف، به افزایش غلظت این فلزات عکس العمل نشان می دهند (Vogel-Mikus et al. 2005). همزیستی با میکروارگانیسم های ریزوسفری، مثل باکتری ها و قارچ ها، یکی از راهکارهایی است که گیاهان برای تحمل سمیت فلزات سنگین از آن استفاده می کنند (Glick 2003).
پژوهشگران پریا ترکمانی میانجی (دانشجو)، کامبیز عزیز پور (استاد راهنما)، عبدالرضا ابری (استاد راهنما)، وحید فلاح زاده ممقانی (استاد مشاور)