مشخصات پژوهش

صفحه نخست /تأثیر برهمکنش باکتری Serratia ...
عنوان تأثیر برهمکنش باکتری Serratia odorifera، قارچ Trichoderma harzianum و ماده تنظیم کننده رشد HB101 بر برخی متغیرهای مورفوفیزیولوژیک گندم تحت تنش شوری
نوع پژوهش پایان نامه
کلیدواژه‌ها اچ بی 101، باکتری های محرک رشد، تنش شوری، قارچ های همزیست، گندم، متغیرهای مورفوفیزیولوژیک
چکیده در پی تغییرات اقلیمی، که منجر به کاهش بارندگی ها، افزایش تبخیر و محدودیت منابع آب شیرین شده است، روند افزایش در میزان شوری اراضی کشاورزی قابل انتظار است. گندم که بر اساس نظر Mass و Hoffman (1997) در زمره گیاهان نیمه متحمل به شوری طبقه بندی می شود، مهمترین غله ایران است که تولید آن، متأثر از پدیده شوری خاک، با محدودیت هایی مواجه می باشد. برای کاهش این محدودیت ها، می توان از روش های مدیریتی مختلفی بهره برد به طوری که کاربرد باکتری-های محرک رشد، قارچ های همزیست و مواد تنظیم کننده رشد از جمله این راهکارها محسوب می شود. اگرچه در مورد بررسی تأثیر هر کدام از این عوامل بر کاهش اثرات شوری، مطالعات متعددی انجام گرفته است، ولی تحقیقات کمی در خصوص اثرات تلفیقی آنها در معرض تنش صورت گرفته است، از این رو در مطالعه حاضر، تأثیر کاربرد تلفیقی باکتری Serratia odorifera، قارچ Trichoderma harzianum و ماده HB101 بر کاهش اثرات سوء شوری در گیاه گندم مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
پژوهشگران شیرین مکاری فیروز سالاری ()، محمد ملاقربان نژادممقانی (دانشجو)، کامبیز عزیز پور (استاد راهنما)، اکبر شیرزاد (استاد مشاور)