مشخصات پژوهش

صفحه نخست /اثر کشندگی عصاره گیاهان ...
عنوان اثر کشندگی عصاره گیاهان بومادران Achillea millefolium و فراسیون Marrubium vulgare بر بید سیبزمینی Phthorimaea operculella Zeller (Lepidotera, Gelechiidae) در مقایسه با برخی آفتکشهای شیمیایی
نوع پژوهش مقاله چاپ شده
کلیدواژه‌ها اثر کشندگی، بید سیبزمینی، پتانسیل نسبی، عصاره متانولی، عصاره هگزانی
چکیده استفاده از ویژگی حشره کشی ترکیبات گیاهی، با توجه به امنیت نسبی برای انسان و محیط زیست و کارایی قابل توجه آنها از اهمیت روزافزونی برخوردار است. در این بررسی تاثیر عصاره های مختلف گیاهان Achillea millefolium L. و Marrubium vulgare L. ، در مقایسه با برخی سموم رایج، روی مرحله لاروی بید سیب زمینی مورد مطالعه قرار گرفت. لاروها روی غده های سیب زمینی در شرایط کنترل شده پرورش یافتند. اندامهای هوایی گیاهان پس از جمع آوری و شستشو، در سایه خشک شده و عصاره گیری به روش خیساندن با استفاده از حلالهای هگزان، اتیل استات، متانول و آب انجام شد. برای زیست سنجی، برگهای تازة سیب زمینی در غلظت های مختلف عصاره ها به مدت 5 ثانیه غوطه ور، سپس 27 دقیقه در مجاورت هوا خشک شده و در اختیار لاروها قرار گرفت. مرگ و میر لاروها پس از 01 ساعت ثبت شد. نتایج نشان داد، عصارة آبی و اتیل استاتی A. millefolium ب ا LC5000 گرم بر لیتر به ترتیب از بیشترین و کمترین سمیت / 2 و 79 / معادل 39 روی لاروهای سن اول برخوردار بودند. در بررسی حساسیت لاروهای سن دوم مشخص شد، عصارة متانولی A. millefolium ب ا LC503 گرم بر لیتر و عصارة اتیل استاتی / معادل 79 M. vulgare با LC5090 گرم بر لیتر / معادل 03 به ترتیب بیشترین و کمترین سمیت را داشتند. مقایسه اثرات کشندگی عصاره ها با حشره کشهای فنوالریت، ایمیداکلوپراید و استامی پراید نشان داد که سمیت سموم شیمیایی مورد مطالعه بیشتر از عصاره های گیاهان مورد بررسی بود. استامی پراید با LC507گرم بر لیتر، به ترتیب علیه لاروهای سن اول و دوم، از بیشترین سمیت برخوردار بود ولی پتانسیل / 7 و 98 / معادل 81 نسبی عصاره ها با فنوالریت قابل مقایسه بود.
پژوهشگران داود محمدی (نفر اول)، ناصر عیوضیان کاری (نفر دوم)، حسن ولی زاده (نفر سوم)، نازیلا مهین الهوردیزاده (نفر چهارم)