مشخصات پژوهش

صفحه نخست /خالص سازی و توصیف متابولیت ...
عنوان خالص سازی و توصیف متابولیت های بازدارنده باکتری Peanibacillus polymyxa استرین N179 علیه قارچ بیمارگر Fusarium oxysporum f. sp. radicis cucumerinum
نوع پژوهش پایان نامه
کلیدواژه‌ها باکتری، ریزوسفر، بیوکنترل، متابولیت های ثانویه، آنتی بیوتیک
چکیده بیمارگرهای گیاهی به علت خساراتی که به گیاهان و فرآورده های آن ها وارد می کنند، باعث محدودیت کاشت یک گیاه در یک منطقه و یا یک کشور بوده و همچنین می توانند تمام گیاهان یک گونه حساس به بیماری خاصی را نابود سازند. به دلیل بوجود آمدن پاتوژن های مقاوم به آفتکش، همچنین ممنوعیت استفاده از آفتکش های شیمیایی و نگرانی عمومی در مورد محصولات اصلاح شده ژنتیکی، به توسعه کنترل بیولوژیک بیماری های گیاهی ترغیب پیدا کرده اند. در کشاورزی بسیاری از گونه های جنس Paenibacillus ترکیبات ضد میکروبی مفید تولید می کنند که به عنوان سموم دفع آفات و بسیاری از آنزیم های عملکردی که می توانند برای تصفیه زیستی یا تولید مواد شیمیایی با ارزش، استفاده شوند. با گذشت زمان استفاده از این روش نقش مهمی در کشاورزی پایدار و بیوتکنولوژی صنعتی ایفا می کند. به دلیل ایجاد مقاومت چندگانه در مورد میکروارگانیسم های بیماری زا، تحقیق در زمینه آنتی بیوتیک های جدید، موضوعی ضروری می باشد.
پژوهشگران سمیرا صمدزاده (دانشجو)، حسین هاشم پور (استاد راهنما)، وحید فلاح زاده ممقانی (استاد راهنما)، اکبر شیرزاد (استاد مشاور)