مشخصات پژوهش

صفحه نخست /بررسی و تحلیل الگوهای نوشتاری ...
عنوان بررسی و تحلیل الگوهای نوشتاری رمان نویسان زن عراقی بر اساس رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی ون لیوون:مطالعۀ موردی آثار روایی لطفیة الدلیمی
نوع پژوهش پایان نامه
کلیدواژه‌ها تحلیل گفتمان انتقادی، کنشگران اجتماعی، الگوی ون لیوون، رمان نویسان زن عراقی، لطفیة الدلیمی
چکیده آثار ادبی از جمله رمان به علت پیوند محکم آن با اجتماع، یکی از عرصه های اندیشه است و زنان نیز به دلیل نقش برجستۀ خود در حوزۀ رمان نویسی سهم قابل توجهی در آن دارند. بنابراین بررسی آثار رمان نویسان زن بسیار حائز اهمیت است؛ چرا که با ابعاد انسانی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی درهم آمیخته است و دربردارندۀ پیام های مختلفی از جمله پیام های ایدئولوژیک و اجتماعی هستند. از طرفی دیگر، رویکردهای تحلیل گفتمان انتقادی، نقش مهمی در مشخص کردن اهداف پنهان در گفتمان و کشف دیدگاه های فکری دارند و می توانند ابزار لازم را برای شناخت لایه های عمیق متن فراهم کنند و به این ترتیب می توان قصد واقعی نویسندگان را درک کرد. یکی از نظریات غالب در تحلیل گفتمان انتقادی، الگوی پیشنهادی تئون ون لیوون تحت عنوان «بازنمایی کنشگران اجتماعی» است. این الگو با ارائۀ فهرستی از مؤلفه های جامعه شناختی و معنایی به معرفی روش هایی می پردازد که کنشگران به وسیلۀ آنها در گفتمان تصویرسازی می شوند و با بررسی علل به کارگیری آنها می توان ایدئولوژی نهفته در متن را تبیین کرد. الگوی ون لیوون به طور کلی از دو مؤلفۀ حذف و اظهار تشکیل شده است و هر کدام از این مؤلفه ها به زیرمجموعه های مختلفی تقسیم می شوند. در این پژوهش آثار روایی لطفیه الدلیمی یکی از رمان نویسان مطرح عراق، در چهارچوب نظری ون لیوون مورد بررسی قرار میگیرد تا مشخص شود نویسنده چگونه با استفاده از روش های گوناگون بازنمایی کارگزاران اهداف خود را مطرح کرده است.
پژوهشگران سپیده باقری اوزان (دانشجو)، علی صیادانی (استاد راهنما)، عبدالاحد غیبی (استاد مشاور)، پرویز احمدزاده هوچ (استاد راهنمای دوم)