مشخصات پژوهش

صفحه نخست /بررسی کارآیی کشندگی نانوذرات ...
عنوان بررسی کارآیی کشندگی نانوذرات نقره سنتز شده با اسانس گیاهان میخک Syzygium aromaticum و علف لیمو Cymbopogon citratus روی کنه تارتن دولکه ای، Tetranychus urticae Koch (Acari: Tetranychidae)
نوع پژوهش پایان نامه
کلیدواژه‌ها آفت، تیمار، سم، مدیریت آفات
چکیده کنه تارتن دولکه ای جزو آفات کلیدی در سطح باغی، زراعی و گلخانه ای محسوب می شود و در بسیاری از کشور ها از جمله ایران خسارات بسیار شدیدی وارد می نماید. این آفت نسبت به بسیاری از سموم کنه کش ایجاد مقاومت کرده است، بنابراین نگرانی از تبعات محیط زیستی ناشی از استفاده از آفت کش ها، اثرات ناگوار آن ها روی سلامت انسان و دام، از بین رفتن فون جانوران مفید از جمله دشمنان طبیعی و گرده افشان ها و هم چنین مقاومت آفات به آفت کش ها موجب شده تا دانشمندان در پی یافتن جایگزین هایی ایمن و سازگار با محیط زیست باشند. گیاهان به دلیل داشتن ترکیبات آلی متنوعی مانند فنل ها، ترپنوئیدها، کاروتنوئیدها و غیره که متابولیت‎های ثانویه نامیده می شوند، می توانند از خود در برابر تنش های زیست محیطی و آفات دفاع کنند. متابولیت های ثانویه برخی از گیاهان در فعالیت آفات تداخل ایجاد می کنند، دارای خاصیت کشندگی، دورکنندگی و بازدارندگی در تغذیه و تخم ریزی برای بندپایان گیاه خوار مانند حشرات و کنه‎ها می‎باشند و جایگزین مناسبی برای سموم شیمیایی به شمار می آیند. از سوی دیگر اسانس و عصاره‎های گیاهی سمیت کمی برای پستانداران دارند، سریع در طبیعت تجزیه می شوند و آفات به دلیل دارا بودن ترکیب‎های پیچیده دیرتر به آن ها مقاوم می شوند. بنابراین، این ترکیبات می‎توانند جایگزین مناسبی برای آفت کش‎های شیمیایی در کنترل آفات باشند. نانوذرات حاصل از ترکیبات گیاهی در این میان پایداری فیزیکی بالا و فعالیت فراوان زیستی از خود به نمایش می گذارند (Ostertag et al. 2012) و نسبت به خود ترکیبات اولیه گیاهی بهتر و مؤثرتر عمل می کنند. بدین ترتیب بهره گیری از دانش نانوتکنولوژی امروزه می تواند نقش مهمی در زمینه ساخت و معرفی ترکیبات آفت کش ایفا نماید.
پژوهشگران کیمیا زمانلو (دانشجو)، سولماز عظیمی (استاد راهنما)، سعید ملائی (استاد مشاور)، پریسا لطف الهی (استاد راهنمای دوم)