مشخصات پژوهش

صفحه نخست /بررسی خصوصیات بیوشیمیایی، ...
عنوان بررسی خصوصیات بیوشیمیایی، فیزیولوژیکی و مولکولی باکتری Ochrobactrum sp. AZO1 و اثر آنتاگونیستی آن علیه پاتوژن های گیاهی
نوع پژوهش پایان نامه
کلیدواژه‌ها بیوکنترل، Ochrobactrum، توصیف، بیمارگرهای گیاهی
چکیده بیمارگرهای گیاهی به علت خساراتی که به گیاهان و فرآورده های آن ها وارد می کنند، باعث محدودیت کاشت یک گیاه در یک منطقه و یا یک کشور بوده و همچنین می توانند تمام گیاهان یک گونه حساس به بیماری خاصی را نابود سازند. به دلیل بوجود آمدن پاتوژن های مقاوم به آفتکش، همچنین ممنوعیت استفاده از آفتکش های شیمیایی و نگرانی عمومی در مورد محصولات اصلاح شده ژنتیکی، به توسعه کنترل بیولوژیک بیماری های گیاهی ترغیب پیدا کرده اند.در حال حاضر استرینهای مختلفی از عوامل میکروبی شناسایی و برای کنترل بیماریهای گیاهی معرفی شده اند. با این وجود در حال حاضر تحقیقات وسیعی نیز در جریان است تا استرین های بومی با خصوصیات متنوع شناسایی و معرفی شوند. سویه AZO1 یکی از باکتری هایی است که در بررسی های قبل از ریزوسفر گیاه گوجه فرنگی از مزارع شهر مرند جداسازی شده بود. در بررسی های اخیر مشخص شده بود که این استرین خواص بازدارنده قابل توجهی دارد و با بررسی های اولیه ژن 16sRNA و بلاست آن مشخص شد که این سویه متعلق به جنس Ochrobacterum است. در بررسی مجلات مختلف مشخص شد که تا به حال تنها تعداد معدودی از این جنس به عنوان عامل بیوکنترل بیماریهای گیاهی معرفی شده است.
پژوهشگران سمیرا صمدزاده (دانشجو)، اکبر شیرزاد (استاد راهنما)، وحید فلاح زاده ممقانی (استاد راهنما)، علیرضا علیزاده (استاد مشاور)