مشخصات پژوهش

صفحه نخست /اثربخشی آموزش راهبردهای ...
عنوان اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر رویکردهای یادگیری، کارکردهای اجرایی و باورهای هوشی دانش آموزان دورۀ دوم متوسطه با توجه به نقش جنسیت
نوع پژوهش پایان نامه
کلیدواژه‌ها راهبردهای شناختی و فراشناختی، رویکردهای یادگیری، کارکردهای اجرایی، باورهای هوشی
چکیده همه پیشرفت های علم و تکنولوژی و همچنین اکثر رفتارهای انسان حاصل یادگیری است تمام انسانها بر اثر یادگیری به آنچه هستند، رسیده اند. هر چند بسیاری از مردم بر این باورند که یادگیرندگان راهبردها و رویکردهای یادگیری را به خودی خود کشف می کنند. اما این اعتقاد اساس چندان درستی ندارد. یادگیرندگان راهبردها و رویکردهای یادگیری را چون دیگر توانایی ها از راه تجربه و آموزش بدست می آورند. پژوهش های مختلفی در رابطه با تأثیر رویکردهای یادگیری بر پیشرفت تحصیلی انجام گرفته به این نتیجه رسیدند که دانش آموزان وقتی بهتر و بیشتر یاد می گیرند که به طریق مورد دلخواه شان مطالعه کنند. از آنجا که فراگیران دارای رویکردهای مختلف یادگیری هستند و این رویکردهای مختلف بر یادگیری و پیشرفت تحصیلی آنها تأثیر می گذارد، لازم است معلمان ضمن توجه به تفاوت های فردی افراد از چگونگی و انواع آنها آگاه باشند تا دانش آموزانِ خود را در استفادۀ بهینه از رویکردهای مختلف یادگیری کمک کنند. توجه معلمان و اساتید دانشگاه به ویژگی های فردی و رویکردهای یادگیری فراگیران، می تواند به ارائه راهکارهایی منجر شود که زمینه را برای رشد و پیشرفت آنها ایجاد می کند. زیرا دانش آموزان از لحاظ توانایی های هوشی، ذهنی، روش های آموختن، سبک و سرعت یادگیری، آمادگی و علاقه و انگیزش نسبت به کسب دانش و انجام فعالیت های تحصیلی با هم تفاوت دارند، بنابراین در نظر گرفتن تفاوت های فردی دانش آموزان در آموزش و برخورد متناسب با ویژگی های خاص آنان از وظایف مهم معلمان است. در این راستا، فراگیران نیاز به مهارت هایی دارند که در عصر جدید فن آوری اطلاعات، مجازی شدن یادگیری و ورود به دنیای نامعین دانش، یادگیری خود را نظارت، کنترل و به عنوان فراگیران خودتنظیم، از توانایی های خود در برنامه ریزی و ارزیابی عملکردشان بهره مند گردند. به نظر می رسد بسیاری از فراگیران، فاقد این گونه مهارت ها در حد کفایت هستند. لذا آنان نیازمندند تا ضمن یادگیری مهارت های کنترل و ارزیابی عملکرد خود، بر یادگیری خود نیز نظارت نمایند (واتسون ، 2012).
پژوهشگران صابر علی زاده (دانشجو)، رامین حبیبی (استاد راهنما)، ابوالفضل فرید (استاد مشاور)، غلامرضا گل محمدنژاد بهرامی (استاد مشاور دوم)